System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
eBoi
Jak załatwić sprawę?
eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
O B W I E S Z C Z E N I E podaje się do publicznej wiadomości informację o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu dokumentu pn. "Strategia Rozwoju Gminy Myślibórz na lata 2023-2030".
Myślibórz, dnia 08 listopada 2023 r.
Nasz znak: GKOŚ.6220.19.2023.MK
O B W I E S Z C Z E N I E
Na podstawie art. 48 ust. 7 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.)
Burmistrz Myśliborza
podaje do publicznej wiadomości
informację o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu dokumentu pn. „Strategia Rozwoju Gminy Myślibórz na lata 2023-2030”.
Zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), Organ opracowujący projekt dokumentu, o którym mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, oraz projekt zmiany takiego dokumentu, może, po uzgodnieniu z właściwymi organami, o których mowa w art. 57 i art. 58, odstąpić od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli stwierdzi, że realizacja postanowień takiego dokumentu albo jego zmiany nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym na obszary Natura 2000.
Biorąc powyższe pod uwagę, Burmistrz Myśliborza wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, Zachodniopomorskiego Państwowego Inspektora Sanitarnego w Szczecinie z wnioskiem o uzgodnienie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu dokumentu pn. „Strategia Rozwoju Gminy Myślibórz na lata 2023-2030”.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie pismem znak: WOPN.410.186.2023.KP oraz Zachodniopomorski Państwowy Inspektor Sanitarny w Szczecinie pismem znak: NZNS.7040.1.101.2023 uzgodnili brak potrzeby przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu dokumentu pn. „Strategia Rozwoju Gminy Myślibórz na lata 2023-2030”.
Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko organów należy uznać, iż zasadne jest odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.)
Uzasadnienie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu dokumentu pn. „Strategia Rozwoju Gminy Myślibórz na lata 2023-2030”.
Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko jest postępowaniem, które przeprowadza się dla określonych rodzajów dokumentów opracowywanych lub przyjmowanych przez organy administracji albo inne podmioty wykonujące funkcje publiczne – do tych dokumentów, zgodnie z art. 46 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm., dalej: „ustawa OOŚ”), zalicza się analizowana „Strategia Rozwoju Gminy Myślibórz na lata 2023-2030”.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy OOŚ, pierwszym etapem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko jest uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko. Organ opracowujący projekt dokumentu, w zależności od jego rodzaju, zgodnie z art. 57 i 58 ustawy OOŚ, dokonał uzgodnienia z:
- właściwym organem środowiskowym – w przypadku przedmiotowej Strategii – Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Szczecinie,
- właściwym organem inspekcji sanitarnej – w przypadku przedmiotowej Strategii - Zachodniopomorskim Państwowym Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym w Szczecinie,
Zgodnie z brzmieniem art. 48 ust. 5 ustawy OOŚ, organ opracowujący projekt dokumentu wystąpił o uzgodnienie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, przekładając informacje o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 49 tej ustawy:
1. Charakter działań przewidzianych w dokumentach, o których mowa w art. 46 i 47 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w szczególności:
a) stopień, w jakim dokument ustala ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć, w odniesieniu do usytuowania, rodzaju i skali tych przedsięwzięć:
Strategia Rozwoju Gminy Myślibórz na lata 2023-2030 określa ramy dla realizacji przedsięwzięć, jednak są one ogólne czasowo oraz przestrzennie i często nie dotyczą zakresu inwestycyjnego poszczególnych przedsięwzięć, czyli nie określają skali i rodzaju danych działań. Strategia Rozwoju Gminy Myślibórz wpisuje się do jednego z projektów wskazanych w art. 46 ust. 1 pkt 1 jako strategia rozwoju.
b) powiązania z działaniami przewidzianymi w innych dokumentach:
Dokument dotyczy obszaru w granicach administracyjnych gminy Myślibórz, spełnia więc warunek projektu dokumentu dotyczącego obszarów w granicach jednej gminy, w zakresie możliwości odstąpienia od strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Sformułowane w opracowaniu propozycje są spójne w zakresie ochrony środowiska z obowiązującymi dokumentami, w tym:
• Agendą 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju,
• Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą
do 2030 r.),
• Krajową Strategią Rozwoju Regionalnego 2030,
• Polityką ekologiczną państwa 2030 – strategią rozwoju w obszarze środowiska i gospodarki wodnej,
• Strategią Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego do roku 2030.
Wymienione w Strategii propozycje działań i kierunki rozwoju są częściowo powiązane z problemami dotyczącymi ochrony środowiska na terenie Gminy i mają za zadanie przedstawić możliwości zmniejszenia negatywnego oddziaływania działalności antropogenicznej na terenie jednostki.
c) przydatność w uwzględnieniu aspektów środowiskowych, w szczególności w celu wspierania zrównoważonego rozwoju, oraz we wdrażaniu prawa wspólnotowego w dziedzinie ochrony środowiska:
Realizacja planowanych działań na rzecz ochrony środowiska, może wpłynąć na poprawę jakości środowiska gminy Myślibórz. Jednym z celów projektowanego dokumentu jest ochrona środowiska i zrównoważony rozwój zasobów naturalnych. Projekt dokumentu jest opracowany w ścisłej korelacji z unijnymi i krajowymi aktami legislacyjnymi i realizacyjnymi oraz programami strategicznymi. Dokumenty na szczeblu wojewódzkim, czy krajowym przeszły już strategiczne oceny oddziaływania.
Strategia Rozwoju Gminy Myślibórz jest dokumentem określającym kierunki i obszary rozwoju Gminy jakie stawiać będą przed sobą władze lokalne, przez najbliższe kilka lat. Strategia stanowi całościową koncepcję zarządzania rozwojem Gminy i jest elementem dopełniającym funkcjonowanie i zrównoważony rozwój danego obszaru. Planowanie strategiczne jest jednym z wyznaczników poprawnego zarządzania Gminą, co w dalszym etapie przekłada się na rozwój lokalny. Strategia ma za zadanie przede wszystkim eliminować istniejące bariery, na rzecz wykorzystywania lokalnych atutów. W przypadku braku realizacji Strategii Rozwoju Gminy Myślibórz, przeprowadzona analiza i ocena stanu istniejącego pozwala wykazać, że może nastąpić pogorszenie stanu środowiska. Brak realizacji Strategii przyczyniać się będzie do utrwalania oraz występowania negatywnych tendencji w środowisku przyrodniczym i społecznym.
Biorąc pod uwagę cel, jakim jest sporządzona i realizowana Strategia Rozwoju, należy uznać, że środkami zapobiegającymi negatywnemu oddziaływaniu na środowisko są w rzeczywistości rozwiązania zaproponowane w tym dokumencie.
d) powiązania z problemami dotyczącymi ochrony środowiska:
Projekt dokumentu zawiera kierunki działań także o charakterze pro-środowiskowym dotyczące prowadzenia interwencji mających na celu poprawę stanu środowiska. Tak więc najważniejszymi elementami harmonogramu realizacyjnego są działania w zakresie ochrony obszarów cennych przyrodniczo, poprawy jakości powietrza i wód, ochrony gleb oraz zwiększania powierzchni lasów. W połączeniu z inwestycjami chroniącymi i oczyszczającymi środowisko, a także działaniami organizacyjnymi, nie przewiduje się, że nastąpi pogorszenie stanu form ochrony przyrody, ich zniszczenie bądź fragmentacja i zanik. Znaczącą uwagę przykłada się również do kształtowania postaw proekologicznych wśród mieszkańców, w celu poszerzenia wiedzy w zakresie ochrony środowiska, w tym postępujących zmian klimatu.
2. Rodzaj i skala oddziaływania na środowisko, w szczególności:
a) prawdopodobieństwo wystąpienia, czas trwania, zasięg, częstotliwość i odwracalność oddziaływań:
W odniesieniu do art. 49 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), uchwalenie Strategii będzie miało bezpośredni, pozytywny wpływ na środowisko. Przedstawione w opracowaniu możliwości przeprowadzenia przedsięwzięć w zakresie wyznaczonych zadań i projektów na terenie jednostki będą dotyczyć działań, które nie są kwalifikowane jako przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Działania, które będą podejmowane w celu realizacji zapisów często nie wyznaczają ram dla realizacji przedsięwzięć mogących powodować prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożenia dla środowiska. Nie przewiduje się również prawdopodobieństwa wystąpienia negatywnych oddziaływań skumulowanych lub transgranicznych, jak również wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi.
Charakter omawianego dokumentu z założenia jest pośrednio także proekologiczny. Jednak realizacja niektórych zamierzeń, jakkolwiek w skali regionalnej uzasadnionych pod względem ekologicznym, w skali lokalnej może skutkować wystąpieniem chwilowych, negatywnych oddziaływań środowiskowych.
Zapisy Strategii wykluczają możliwość wzrostu zagrożenia dla wód i ziemi. Działania zapisane w Strategii w zakresie ochrony wód będą pozytywnie oddziaływać na środowisko, mimo możliwych negatywnych oddziaływań, które mogą wystąpić na mniejszą skalę, występować raczej lokalnie, w krótkiej skali czasowej, np. na etapie budowy.
Ogólne ustalenia Strategii wskazują, że jej realizacja nie powinna wpłynąć na pogorszenie stanu zanieczyszczenia powietrza. Na terenie Gminy nie planuje się również inwestycji, które mogą doprowadzić do wystąpienia poważnej awarii.
Projekt Strategii zawiera zapisy dotyczące ochrony obszarów cennych przyrodniczo i zalesiania obszarów, zwłaszcza tych o niskiej produktywności rolniczej.
Zapisy Strategii dotyczą dbałości o istniejące formy ochrony przyrody. Strategia nie zawiera propozycji działań, które byłyby sprzeczne lub zagrażające formom ochrony przyrody. Wszystkie działania proponowane w harmonogramie realizacyjnym Strategii mają na celu służyć ochronie oraz poprawie stanu środowiska przyrodniczego. W działaniach, które wymagają przeprowadzenia prac budowlanych i modernizacyjnych, ich uciążliwość będzie się ograniczać tylko do początkowego etapu. Ponadto, działania przeprowadzane będą w obszarach już przekształconych antropogenicznie oraz z uwzględnieniem wszystkich zasad ustawy o ochronie przyrody. Działania planowane w dokumencie Strategii, po ich całościowym wdrożeniu, wpłyną w sposób pozytywny na stan środowiska przyrodniczego.
b) prawdopodobieństwo wystąpienia oddziaływań skumulowanych lub transgranicznych:
Należy pamiętać, że działanie na jeden komponent środowiska nie powoduje zmian tylko w tym komponencie. Środowisko należy traktować jako system wzajemnie ze sobą powiązanych elementów, w którym zmiana jednej części wpływa na inną lub na całość systemu.
Biorąc pod uwagę lokalizację Gminy, nie przewiduje się negatywnego transgranicznego (w znaczeniu poza granice kraju) oddziaływania na środowisko. Strategia nie zawiera zapisów (ani nie stwarza możliwości), w wyniku których mogłoby wystąpić transgraniczne oddziaływanie na środowisko. W ujęciu ponadregionalnym, wszystkie jednak działania będą miały na celu pozytywnie oddziaływać na jakość powietrza oraz wód, których nie można rozpatrywać w granicach administracyjnych.
c) prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska:
Należy zwrócić uwagę, że konkretne oddziaływania środowiskowe będzie można ocenić dopiero w oparciu o konkretne dane projektowe i lokalizacyjne na etapie procedury oceny oddziaływania na środowisko poszczególnych inwestycji. Na obecnym etapie projektu Strategii Rozwoju, takich danych często nie można przedstawić, ponieważ jest to dokument ogólny i strategiczny, zawierający ogólne wytyczne dla Gminy, określający ogólne ramy przedsięwzięć planowanych do realizacji na tym terenie.
Zapisy Strategii odnoszą się pośrednio także do ochrony środowiska. Ochrony tej nie można rozpatrywać bez zwrócenia uwagi na rolę i kondycję człowieka w tym środowisku, co w Strategii Rozwoju jest szczególnie ważne, gdyż jest to dokument, który skierowany jest głównie na zaspokojenie potrzeb mieszkańców. Ochrona poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego oraz infrastruktury wpłynie niewątpliwie na zdrowie i bezpieczeństwo człowieka. W Strategii przewiduje się również działania profilaktyczne, mające na celu poprawę zdrowia i jakości życia mieszkańców Gminy, a co za tym idzie, proponowane działania mogą prowadzić do zmniejszenia danego ryzyka.
3. Cechy obszaru objętego oddziaływaniem na środowisko, w szczególności:
a) obszary o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadające znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, wrażliwe na oddziaływania, istniejące przekroczenia standardów jakości środowiska lub intensywne wykorzystywanie terenu:
Terenami o szczególnych właściwościach naturalnych są tereny objęte formami ochrony przyrody, spośród których na obszarze gminy Myślibórz wymienić można 3 rezerwaty przyrody, 2 obszary chronionego krajobrazu, 5 obszarów chronionych w ramach sieci Natura 2000, 30 użytków ekologicznych oraz 25 pomników przyrody. Cenne przyrodniczo obszary w Gminie objęte ochroną w ramach różnych powierzchniowych form ochrony przyrody, zajmują około 63,2% całkowitej jej powierzchni. Przez obszar gminy Myślibórz przebiegają korytarze ekologiczne, których zasięg częściowo pokrywa się z lasami występującymi w północno-zachodniej części Gminy.
Nawiązując do art. 49 pkt 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, nie przewiduje się negatywnego wpływu realizacji założeń ww. dokumentu na obszary o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadających znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, wrażliwych na oddziaływania. Nie występuje również zagrożenie przekroczenia standardów jakości środowiska oraz intensywnego wykorzystywania terenu. Nie przewiduje się przedsięwzięć mogących negatywnie oddziaływać na formy ochrony przyrody. Każde działanie inwestycyjne musi jednak uwzględniać ochronę gatunkową fauny, flory i grzybów.
Jak już nadmieniono, projekt nie stanowi koncepcji realizacyjnej oraz nie wyznacza w sposób jednoznaczny skali przedsięwzięć przewidzianych do realizacji. Wszelkie działania zaproponowane w dokumencie stanowią jedynie zapis ogólnych propozycji kierunków działania dla Gminy na najbliższe lata, które z kolei mają na celu poprawę środowiska przyrodniczego.
Przeważające skutki pozytywne wiążą się z polepszeniem i utrzymaniem jakości środowiska oraz warunków jego ochrony. W części przypadków (związanych z etapem realizacji danego przedsięwzięcia) mogą to być krótkotrwałe oddziaływania niekorzystne. Ostatecznie jednak, w przypadku osiągania zakładanych celów, wskazuje się na przewagę oddziaływań korzystnie wpływających na funkcjonowanie środowiska i zapewnienie jego odpowiedniej jakości.
b) formy ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz obszary podlegające ochronie zgodnie z prawem międzynarodowym:
Na terenie gminy Myślibórz występują trzy rezerwaty przyrody, dwa obszary chronionego krajobrazu, pięć obszarów chronionych w ramach sieci Natura 2000, trzydzieści użytków ekologicznych oraz dwadzieścia pięć pomników przyrody. Ponadto, przez obszar gminy Myślibórz przebiegają korytarze ekologiczne, których zasięg częściowo pokrywa się z lasami występującymi w północno-zachodniej części Gminy.
Mając powyższe na uwadze, Burmistrz Myśliborza odstąpił od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu dokumentu pn. „Strategia Rozwoju Gminy Myślibórz na lata 2023-2030”.
Załączniki:
- Uzgodnienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie – pismo znak: WOPN.410.186.2023.KP;
- Uzgodnienie Zachodniopomorskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Szczecinie – pismo znak: NZNS.7040.1.101.2023.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Marika Kozanecka | 08-11-2023 15:08 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Marika Kozanecka | 08-11-2023 |
Ostatnia aktualizacja: | Marika Kozanecka | 08-11-2023 15:08 |